Het aantal elektrische fietsers in de gemeente Hardenberg neemt logischerwijs toe. Deze groei zorgt voor grote snelheidsverschillen tussen elektrische fietsen, gewone fietsen en voetgangers. Sinds enige tijd is er ook een nieuw soort elektrische fiets op de markt, de zogeheten fatbike. Het illegaal aanpassen van deze fatbikes, zodat ze harder kunnen rijden dan toegestaan, blijkt een eenvoudige ingreep te zijn.
De jeugdige leeftijd van de meeste gebruikers van deze voertuigen leidt landelijk tot een toename in ongevallen en overlast. Dit probleem wordt onderkend door de landelijke overheid, zoals blijkt uit een kamerbrief van de toenmalige minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, van 29 maart 2024. In deze brief staat dat het ministerie een verbod op opvoersets onderzoekt en de mogelijkheden voor handhaving wil uitbreiden. Zo wordt vermeld dat voor de zomer van 2024 alle politie-eenheden een rollentestbank ter beschikking zullen hebben om de snelheid van elektrische fietsen te testen.
Op maandag 25 juni hebben ongeveer vijftig gemeenten en diverse organisaties een petitie aangeboden om meer op te treden tegen fatbikes en andere te snelle elektrische fietsen. Een dag later sloot de landelijke politie zich hierbij aan en pleitte voor een minimumleeftijd van 16 jaar voor fatbikes, zoals artsen eerder al hadden geadviseerd. Helaas is er nog geen definitief landelijk beleid voor de verkoop van opgevoerde fatbikes en opvoersets, zo laat de ChristenUnie weten in een brief aan het college van B en W van de gemeente Hardenberg.
De ChristenUnie uit zorgen over de voetgangersveiligheid in de centra, vooral tijdens de drukkere zomermaanden. Zij vragen aan het college of er cijfers bekend zijn over overlast en ongevallen met elektrische fietsen en fatbikes in de gemeente Hardenberg en of de politie in Hardenberg al beschikt over de toegezegde rollerbank. Daarnaast zou de ChristenUnie graag een fietserverbod in het centrum willen hebben tijdens de zomervakantie of andere maatregelen die de snelheden van fietsers beperken. Zij vragen het college of zij hieraan kunnen meewerken.
In het gemeentelijke verkeers- en vervoersplan (GVVP) en het fietsplan is een duidelijke rol weggelegd voor educatie. De ChristenUnie ziet graag dat het college van B en W, vooruitlopend op het landelijke beleid, een campagne start om gebruikers te wijzen op de juiste regels en risico’s van onjuist gebruik van elektrische fietsen en fatbikes.
© Copyright 2024 | Gemaakt door Vitrion